Meet Julie Van den Berghe

Two weeks ago, when I was looking on Facebook, I saw a post about the event IncuFashion, they were looking for volunteers. I went to help them backstage . I dressed some models along with some other volunteers. There was one design of a particular model that caught my eye. It was designed by Julie Van den Berghe. She graduated in 2012 from KASK in Gent. Julie is a freelance designer and a styliste at the moment. To Know a bit more about Julie, we asked her some few questions.

 

To start tell us something about yourself ?

Ik ben vorig jaar afgestudeerd aan het KASK in Gent, richting Mode.

En had voordien helemaal geen ervaring binnen de mode, er was enkel een constante drang om alles en iedereen rondom mij opnieuw aan te kleden

(tot mijn eigen huisdieren toe  )

Pas vanaf ik mode studeerde heb ik geleerd hoe je met een stikmachine moet omgaan.

In 2011 heb Toga Fashion Awards gewonnen, een internationale modewedstrijd rond het her-ontwerpen van de klassieke Toga wat een goede boost gaf, en mijn naam als ontwerpster voor het eerst op de kaart zette.

Nu mijn studie voorbij is, en ik eindelijk de tijd en rust terug heb wil ik naar buiten komen met meer ‘wearable’ stuks.

Met nog steeds dezelfde sfeer en uitstraling van voordien, maar dan minder grotesk.

 

What is the concept behind your Fratelli collection?

Deze collectie is gebaseerd op de jeugd van mijn vier broers, en ik. Ik wilde een collectie brengen met veel humor in, en een groot knuffelgehalte. Want grappige mannen, vind ik zelf het aantrekkelijkst van al.

Bij de toeschouwer moet het meteen sympathie en een glimlach opwekken. Want binnen de Mode, blijft het belangrijk alles op tijd te kunnen relativeren.

Ik ben daarnaast ook opzoek gegaan naar mijn eerste kindertekeningen en die gaan gebruiken als prints,

of ze 3D vertaald naar juwelen.

Hieruit komt ook mijn eigen juwelencollectie ‘Shapes’ die ik volgende week zal releasen.

284842_4377398243284_772930999_n rrar

How do you turn inspiration into reality?

Typerend aan mijn werk is het lange intensieve handwerk dat steeds in zit. Ik heb een voorliefde voor breien, haken, borduren etc.

En probeer op deze manier probeer een materiaal ‘eigen’ te maken. Vaak kan ik zo avonden lang zitten werken aan een klein stukje stof.

Maar de voldoening hieruit is veel groter dan enkele meters stof gaan kopen in de winkel, waar iedereen precies dezelfde stof kan gaan kopen.

Ik probeer zo ook de sfeer in de collectie weer te geven aan de hand van het materiaal zelf.

(zie collectie : Cocooned)

Hierbij speel ik met het contrast van het massieve zware breigoed in combinatie met licht-doorlatende voiles.

 

What fascinates you about fashion?

Mode trekt me aan omdat het raakpunten heeft met veel andere gebieden. Het kan worden geplaatst binnen de architectuur, schilderkunst, fotografie en zoveel meer. En het is hierbij van groot belang dat we mode niet enkel mogen gaan bekijken als iets op zich.

Ik zie het als een expressieve weergave van de drager. Een silhouet kan op zich een verhaal vertellen, of de toeschouwer een bepaald gevoel geven.

Met behulp van materialen, vormen en texturen die ene sfeer over brengen naar de toeschouwer.

En als dit lukt, en het geheel klopt, haal ik hieruit de grootste voldoening.

 

What are your current and future projects ?

Volgende week launch ik mijn eerste eigen online-shop. Ik begin hierbij meet de ‘Shapes’ jewelry collection te verkopen omdat hier een heel grote vraag naar was. Maar andere collectiestuks / schoenen / accessoires  zullen hier later ook op te koop zijn. Ik vind het ontzettend spannend allemaal om te zien hoe mijn shop zal worden onthaald.

http://www.julievandenberghe.com

Leave a Reply

